Dabus
dance is another dance that has the elements of trance like the kuda
kepang and barongan. It is
believed to have been created as form of a pasttime
during the time of the Prophet Muhammad S.A.W. and his friends, Saidina
Abu Bakar, Saidina Omar, Saidina Osman and Saidina Ali. It is possible
that this dance was used to
train the soldiers during the wars with the enemies
of Islam. The warriors were said to perform this dance to show their
bravery, frighten their enemies and to spread the word of God.
Tt was brought to Malaysia via Sumatera by traders and evangelists in the 18th
Century. The Dabus is popular in certain states in Peninsular Malaysia
especially in Perak wher it is believed to have been first performed in
Pasir Panjang, Sitiawan.
It is believed that this dance has the power to heal, medicate and to prevent the spread of disease.
However this belief has diminished slightly and this dance has undergone the inevitable changes.
This
dance combines three traditional arts; singing, dancing and the ability
and the bravery of the
dancers in using sharp equipment called the ‘anak
dabus’ (a sharp equipment with a small bells at the top). In the
original form of this dance, the dancers actually stab themselves with
the 'anak dabus' and stones were
hurled at them without causing any injuries.
Tarian Dabus
Sejarah Tarian Dabus
Seperti halnya di dua tempat lain di Nusantara yakni; Aceh dan Banten, Ternate dan sekitarnya juga adalah tempat tumbuh dan berkembangnya seni Debus di wilayah timur Nusantara yang ada sejak ratusan tahun lalu. Debus di Ternate disebut Dabus atau Badabus. Ritual ini biasanya dipertunjukkan atau dilakukan dalam suatu hajatan yang berupa upacara ritual untuk menebus kaul seseorang yang pernah mengucapkan hajat akan mempertunjukkan Dabus, apabila ia selamat dari sesuatu musibah atau penyakit berat yang dideritanya.
Pertunjukan Dabus ini terdapat hampir di seluruh jazirah Maluku Utara, termasuk Ternate dan Tidore. Pelaksanaan ritual Dabus biasanya dipimpin oleh seorang guru agama ahli kebatinan, yang biasanya disebut “Joguru” yang dalam pelaksanaannya Dabus ia harus disapa; “Syekh”. Ia dibantu oleh para muridnya/santri yang berjumlah sekitar lima hingga sepuluh orang.
Alat khusus untuk pertunjukan DabusTerdiri dari dua buah batang besi bulat sebesar ibu jari yang hujungnya diasah runcing dan tajam dan di bagian ujung lainnya dibentuk dengan kayu bulat sebesar kepalan tangan dan dihiasi dengan untaian rantai besi kecil.
Anak Dabus
Tarian dabus tradisional yang mempunyai unsur-unsur ritual ini tidak dapat dipisahkan dengan jampi serapah. Bagi memperkuatkan keberkesanan jampi serapah ini beberapa peralatan dan bahan yang digunakan di dalam perubatan tradisional adalah diperlukan.
Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:-
KemiyanBertihBeras KunyitTepung TawarAir Penawar Bisa (Pemulih)Kemiyan:
Kemiyan amat penting di dalam segala upacara atau majlis yang berkaitan dengan perubatan tradisional. Kemiyan ini dibakar di dalam sebuah bekas khas yang disebut perasap. Sebelum permainan dabus dimulakan, kemiyan diasapkan di sekeliling gelanggang.
Kemiyan ini jaga digunakan bagi mengasap peralatan-peralatan persembahan seperti anak dabus dan penari-penari sebelum mereka masuk ke gelanggang.
Bertih dan beras kunyit
Bahan-bahan ini digunakan untuk menabur dan menyiram seluruh gelanggang dan kawasansekelilingnya bagi menjauhkan dari segala gangguan yang tidak diigini.
Air panawar bisa
Kemiyan amat penting di dalam segala upacara atau majlis yang berkaitan dengan perubatan tradisional. Kemiyan ini dibakar di dalam sebuah bekas khas yang disebut perasap. Sebelum permainan dabus dimulakan, kemiyan diasapkan di sekeliling gelanggang.
Kemiyan ini jaga digunakan bagi mengasap peralatan-peralatan persembahan seperti anak dabus dan penari-penari sebelum mereka masuk ke gelanggang.
Bertih dan beras kunyit
Bahan-bahan ini digunakan untuk menabur dan menyiram seluruh gelanggang dan kawasansekelilingnya bagi menjauhkan dari segala gangguan yang tidak diigini.
Air panawar bisa
Air penawar bisa penting bagi membasuh luka-luka dan menawarkan bisa-bisa besi pada lengan peneri-penari akibat tikaman anak-anak dabus.Campuran bahan-bahan air penawar bisa terdiri daripada hirisan umbut pisang, daun setawar yang diramas, daun sireh serta hirisan batang serai. seperti bahan-bahan lain, air penawar bisa ini juga dijampi.
Cara persembahan
Cara persembahan
Persembahan tarian dabus yang asli mengandungi unsur-unsur kebatinan. Sebelum sesuatu persembahan dimulakan upacara memulih gelanggang di lakukan. Seorang bomoh yang digelar khalifah di dalam permainan dabus memulakan upacara dengan menjampi sebutir kemiyan. Jampi serapahnya adalah seperti berikut:-
Bismillah-hirrahmanirrahim Assalamualaikum ya kemiyan,
dijadikan Allah dari getah kayu yang putih,
asal engkau he kemiyan, .
aku tahu asal engkau,
mula menjadi tongkat Rasulullah,
ku selang seraya...
Kemiyan ini dibakar dan diperasapkan kepada semua peralatan yang digunakan. Kemudian khalifah menyiram bertih, beras kunyit dan menepung tawar ke sekeliling gelanggang permainan. Ini bertujuan bagi menjauhkan daripada segala gangguan-gangguan makhluk halus serta perbuatan khianat kepada ahli-ahli yang menjayakan tarian itu.
Setelah itu persembahan dimulakan dengan seorang atau dua orang pemuzik melagukan nasyid dabus diiringi dengan paluan rebana dabus. Nasyid dabus ini disambung pula dengan lagu-lagu rentak tari dabus yang dilagukan olen semua Pemuzik serentak dengan paluan rebana dabus dan gong. Serentak dengan itu juga seorang penari masuk ke gelanggang untuk menari. Sebelum memulakan langkah, penari duduk bertinggung dengan kedua belah tangannya memegang sepasang anak dabus, satu di tangan kanan dan satu di tangan kiri dan bergerak ke hadapan tiga langkah dan tiga langkah ke belakang kemudian tunduk memberi hormat.
Selepas itu beliau berdiri dan memulakan tarian. Habis satu lagu penari ini akan berundur dan digantikan dengan dua penari dan ini diikuti pula oleh 4 pasang penari yang lain Penari-penari yang akan mencucuk lengannya, menghadap khalifah untuk dibasuh lengan mereka denga air penawar dan dijampi serta diiktikad dalam hati oleh khalifah, "tulang kamu besi, kulit kamu tembaga”.
Penari meneruskan tarian sambil mencucuk lengan dengan pangkal anak dabus yang tajam. Luka-luka akibat tikaman ini dibasuh denga air penawar dan dipicit keluar bisanya serta dijampi oleh khalifah untuk menyembuhkan luka, Jampi ini dipetik dari surah Al-'Lahab ayat satu yang berbunyi: "Tabbat ya da abi la ha biung wattab".
Selain dari mencucuk lengan dengan anak dabus, terdapat juga penari-penari yang menghentakkan batu giling ke bahagian badan terutamanya bahagian paha. Satu persembahan dabus yang lengkap, mengambil masa lebih kurang 30 minit.Setelah selesai persembahan anak-anak dabus dibersihkan dan sekali lagi dijampi oleh khalifah.
Dabus tarian pahlawan negeri Perak
- Anak dabus dua telinga
- Anak dabus bercabang tiga
- Anak dabus bercabang empat
Bentuk anak dabus lebih menyerupai sebilah senjata yang runcing dan tajam di bahagian pangkalnya manakala di bahagian hujungnya dibentukkan satu rangkaian bercabang dua, tiga atau empat seakan kelopak bunga. Di setiap jejari kelopak itu diletak cincin untuk menghasilkan bunyi apabila digoncang semasa menari.
Anak Dabus Dua Telinga
Rupa bentuk anak dabus ini dari segi ukuran sama seperti anak-anak dabus yang lain. Perbezaannya terdapat di bahagian kepala di mana lingkaran untuk menggantung cincin hanya dibuat dua kelopak sahaja dan bentuknya kecil seperti telinga. Telinga ini dipasang selari iaitu di sebelah kiri dan kanan kepala anak dabus. Bahagian pangkalnya runcing dan tajam.
Anak Dabus Bercabang Tiga
Anak dabus ini dikenali sebagai cabang tiga berdasarkan kepada ciri-ciri bahagian kepalanya mempunyai tiga pecahan atau kelopak. Di setiap pecahan ini dipasangkan cincin atau gegelang besi. Ukuran anak dabus ini kira-kira 30 sentimeter panjang dari kepala hingga ke bahagian pangkal yang runcing.
Anak Dabus Bercabang Empat
Dari segi ukuran panjang, anak dabus ini juga mem-punyai ukuran yang sama seperti anak-arfak dabus yang lain. Apa yang membezakannya ialah cabang atau kelopaknya berpecah empat. Cabang empat itu melambangkan empat penjuru alam dengan empat unsur yang mempengaruhi kehidupan manusia iaitu tanah, air, api dan angin. Keempat-empat unsur ini saling berkait antara satu sama lain dan memberikan semangat, kekuatan, keyakinan dan keikhlasan dalam melakukan sesuatu pekerjaan.
Sebagai kesimpulannya, anak-anak dabus ini adalah lambang keberanian dan kegagahan. Ini dapat dilihat apabila penari-penari menari dengan gagah serta mencucukkan anak-anak dabus ke lengan mereka tanpa rasa takut, ngeri mahupun sakit.
Rupa bentuk anak dabus ini dari segi ukuran sama seperti anak-anak dabus yang lain. Perbezaannya terdapat di bahagian kepala di mana lingkaran untuk menggantung cincin hanya dibuat dua kelopak sahaja dan bentuknya kecil seperti telinga. Telinga ini dipasang selari iaitu di sebelah kiri dan kanan kepala anak dabus. Bahagian pangkalnya runcing dan tajam.
Anak Dabus Bercabang Tiga
Anak dabus ini dikenali sebagai cabang tiga berdasarkan kepada ciri-ciri bahagian kepalanya mempunyai tiga pecahan atau kelopak. Di setiap pecahan ini dipasangkan cincin atau gegelang besi. Ukuran anak dabus ini kira-kira 30 sentimeter panjang dari kepala hingga ke bahagian pangkal yang runcing.
Anak Dabus Bercabang Empat
Dari segi ukuran panjang, anak dabus ini juga mem-punyai ukuran yang sama seperti anak-arfak dabus yang lain. Apa yang membezakannya ialah cabang atau kelopaknya berpecah empat. Cabang empat itu melambangkan empat penjuru alam dengan empat unsur yang mempengaruhi kehidupan manusia iaitu tanah, air, api dan angin. Keempat-empat unsur ini saling berkait antara satu sama lain dan memberikan semangat, kekuatan, keyakinan dan keikhlasan dalam melakukan sesuatu pekerjaan.
Sebagai kesimpulannya, anak-anak dabus ini adalah lambang keberanian dan kegagahan. Ini dapat dilihat apabila penari-penari menari dengan gagah serta mencucukkan anak-anak dabus ke lengan mereka tanpa rasa takut, ngeri mahupun sakit.
No comments:
Post a Comment