SELAMAT DATANG..... WELCOME..... AHLAN WA SAHLAN ..... 欢迎光临..... வரவேற்பு..... BIENVENUE..... TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG KE BLOG KAMI

Wednesday 17 December 2014

WARNA HIDUP KU

HIDUP PENUH WARNA WARNI...


Apabila Allah swt bersumpah dengan Masa.. Demi Masa , sesungguhnya manusia itu sentiasa rugi, kecuali empat jenis manusia..iaitu

1. Manusia yang beriman dengan sebenar-benar iman, beriman kepada Allah pemilik alam semesta ini. Allah yang esa, Allah yang tiada persamaan dengan makhluk, Allah yang tiada tandingnya.

2. Manusia yang beramal soleh, melakukan ketaatan kepada pencipta yang agung. Allah Rabbul Jalil. beramal berdasarkan apa yang disuruh dan apa yang dilarang kerana alam ini milik Allah. Allah lah yang menentukan bentuk amal soleh yang dikehendakinya. Semua itu Allah dah ajarkan mausia melalui Rasul-rasulnya sejak zaman Nabi Adam sampai kepada Utusan terakhir Nabi Muhammad saw. 

3. Manusia yang berpesan , saling mengingat, saling bantu membantu dengan nilai kebenaran. Nilai yang ditetapkan oleh Allah juga. Manusia sekadar hamba yang hanya pelaksana nilai benar yang ditetapkan Allah

4. Manusia yang berpesan dengan kesabaran, untuk menjadi manusia terbaik, perlu banyak sabar, nak menjadi orang beriman pun perlu sabar, hendak beramal soleh pun kena sabar, segala-galanya perlukan kesabaran. 

Inilah wajah kehidupan yang mausia gagal menghayatinya. Hidup ini penuh warna. Warna yang indah dan cantik. Keindahan warna ini berbeza nilainya pada maanusia. Namun carilah warna kehidupan yang punya nilai keredhaan Allah. Warna kehidupan yang Allah suka, Warna kehidupan yang Allah muliakan..warna kehidupan yang terbaik dan bukannya warna warni pelangi yang nampak berseri namun sekejap sahaja munculnya dengan cahaya mentari. 

Ya Allah peliharalah aku , ahli keluarga ku, sahabat ku, guru ku daripada kerosakan kehidupan yang penuh warna warni ini.

1 comment: