SELAMAT DATANG..... WELCOME..... AHLAN WA SAHLAN ..... 欢迎光临..... வரவேற்பு..... BIENVENUE..... TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG KE BLOG KAMI

Tuesday 2 May 2017


HURAIAN KITAB AL HIKAM : IBN ATOILLAH

HIKAM 1 (HIKMAH 1)

BERSANDARLAH PADA ALLAH JANGAN PADA AMAL

"BERSANDARLAH PADA ALLAH JANGAN PADA AMAL"

 ١ - مِنْ علاماتِ الا ِعْتِمادِ عَلىَ العَملِ نقصَانُ الرَّجاءِ عِنْدَ وُجُوْدِ الزَّلَلِ
1. "Sebahagian dari tanda bahawa seorang itu bergantung pada kekuatan amal dan usahanya, yaitu berkurangnya pengharapan atas rahmat dan karunian Allah ketika terjadi padanya suatu kesalahan dan dosa"


Orang yang melakukan amal ibadah itu pasti punya pengharapan kepada Alloh, meminta kepada Allah supaya hasil pengharapannya, akan tetapi jangan sampai orang beramal itu bergantung pada amalnya, karena hakikatnya yang menggerakkan amal ibadah itu ia;ah Allah,. sehingga apabila terjadi kesalahan, seperti, terlanjur melakukan maksiat, atau meninggalkan ibadah rutinnya, ia merasa putus asa dan berkurang pengharapannya kepada Allah. sehingga apabila berkurang pengharapan kepada rahmat Allah, maka amalnya puan akan berkurang dan akhirnya berhenti beramal.



Seharusnya dalam beramal itu semua dikehendaki dan dijalankan oleh Allah. sedangkan diri kita hanya sebagai media berlakunya Qudrat Allah.

Kalimat: Laa ilaha illallah. Tidak ada Tuhan, berarti tidak ada tempat bersandar, berlindung, berharap kecuali Allah, tidak ada yang menghidupkan dan mematikan, tidak ada yang memberi dan menolak melainkan Allah.



Pada dasarnya syari’at menyuruh kita berusaha dan beramal. Sedang hakikat syari’at melarang kita menyandarkan diri pada amal dan usaha itu, supaya tetap bersandar pada karunia dan rahmat Allah subhanahu wata’ala.

Apabila kita dilarang menyekutukan Allah dengan berhala, batu, kayu, pohon, kuburan, binatang dan manusia, maka janganlah menyekutukan Allah dengan kekuatan diri sendiri, seakan-akan merasa sudah cukup kuat dapat berdiri sendiri tanpa pertolongan Allah, tanpa rahmat, taufik, hidayat dan karunia Allah subhanahu wata’ala.

No comments:

Post a Comment